czwartek, 27 luty 2014 07:35

Nowy formularz VAT-26

Zgodnie z nowelizacją ustawy o VAT od 1 kwietnia 2014 roku ulegną zmianie zasady odliczania podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi. Według nowych zasad ważne będzie określenie czy samochód wykorzystywany jest wyłącznie dla celów prowadzonej działalności gospodarczej. Informacja taka ma być składana przez podatników na nowym formularzu VAT-26. W takim przypadku podatnicy będą mogli skorzystać z pełnego odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi.

Wprowadzenie nowego formularza VAT-26 zapowiada projekt rozporządzenia (z dnia 12 lutego 2014 r.) Ministra Finansów w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej. W uzasadnieniu do projektu  przedstawiono, że dokonanie pełnego odliczenia podatku VAT od pojazdów przeznaczonych wyłącznie do działalności gospodarczej uwarunkowane będzie co do zasady złożeniem informacji o tych pojazdach oraz prowadzeniem ewidencji przebiegu pojazdu zgodnie z art. 86a ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wzór informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (formularz VAT-26) zawierać będzie informacje umożliwiające identyfikację organowi podatkowemu tych  pojazdów u podatnika, tj.: markę, model, kolor, numer rejestracyjny, rok produkcji, datę nabycia. Ponadto będzie trzeba wskazać datę poniesienia pierwszego wydatku związanego z pojazdem oraz datę zmiany wykorzystania pojazdu samochodowego.