poniedziałek, 10 marzec 2014 09:33

W 2015 r. urząd skarbowy wypełni PIT-37

Projekt z dnia 15 stycznia 2014 roku o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw zakłada możliwość rozliczania zeznań rocznych przez urzędy skarbowe. Zgodnie z projektem zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2015 roku, czyli pierwsze zeznania roczne składane w nowy sposób będą dotyczyły roku 2014. Usługa ma być przygotowana główne z myślą o osobach rozliczających się za pomocą zeznań PIT-37.

W uzasadnieniu do projektu czytamy, że usługa PFR (pre-filed tax return) "będzie przygotowana przez administrację podatkową w oparciu o dane zawarte w imiennych informacjach o wysokości dochodów uzyskanych przez osobę fizyczną, sporządzonych przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika. W głównej mierze będzie adresowana do podatników rozliczających się na formularzu PIT-37, czyli do osób fizycznych uzyskujących w roku podatkowym dochody za pośrednictwem płatników ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegających opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej. Planuje się, że PFR zostanie zamieszczony na utworzonym koncie podatnika na portalu podatkowym. Podatnik chcąc skorzystać z tej usługi, po zalogowaniu się na swoje konto na portalu, będzie zobowiązany przeanalizować przygotowane przez administrację podatkową zeznanie podatkowe i zdecydować, czy tak wypełniony dokument akceptuje, czy wprowadza w nim zmiany, np. w zakresie przysługujących mu ulg, odliczeń, zwolnień. Po uzupełnieniu zeznania podatkowego, poprzez kliknięcie ikonki "wyślij", podatnik dokona przesłania zeznania podatkowego i automatycznie uzyska urzędowe poświadczenie jego odbioru."

Planowany przez Ministerstwo Finansów portal podatkowy ma ruszyć w lipcu 2014 roku. Dzięki niemu podatnicy będą mogli również zapłacić podatki oraz zobaczyć historię składania swoich zeznań podatkowych.